Välj en sida

Digitaliseringen handlar, i det stora hela, om att ersätta fysiska saker med digitala och ofta molnbaserade lösningar. Ut med hårda pärmar mer mjukvara med syftet skapa ett smidigare digitalt flöde av information och kommunikation.

Mjukvara och digitala arbetsredskap

– Höj er IT-Säkerhet, med brandväggar, säkra lösenord och en policy som alla förstår och tillämpar.
– Jobba med videokonferenser, det är ju redan etablerat efter Corona pandemin.
– Använda molnet och jobba enhetligt och i samma plattform över hela organisationen, tex Microsoft 365.
– Tillsätt resurser som förvaltar det ni påbörjar så åtminstone viss kompetens finns i huset.
– Sköt ekonomin i molnet. Att flytta sin administration, fakturering och redovisning till en internetbaserad tjänst ökar flexibiliteten.

Digital marknadsföring

1. Skaffa en hemsida som funkar och håll den uppdaterad med ett nyhetsflöde.
2. Sökmotoroptimera, det ökar dina möjligheter att synas för alla som gör en Google-sökning på produkter eller tjänster som är relevanta för ditt företag.
3. Starta en webbshop. Men man ska ha klart för sig att kunderna inte kommer automatiskt för att man har öppet 24/7.
4. Jobba aktivt på lämpliga sociala medier, kanske främst Linkedin som är enkelt att bygga professionella kontakter i.
5. Samla kontakter och jobba med nyhetsbrev, det funkar om du är relevant och tillför ett värde till din målgrupp.

Så vad blir take-away för dig?

Att ta avstånd till digitaliseringen är att halka efter och försvåra för sin organisation. Det handlar ofta om små insatser där målmedvetenheten över tid ger resultat.

I IT-säkerhetssammanhang brukar man aldrig säga ska tänka om system läcker, utan när de gör det. Se till att ha planerat för att det händer med en tydlig digital strategi. Men digitalisering handlar inte bara om att hantera utmaningar! Sätt mål i företaget för en förflyttning framåt av företaget, exempelvis för marknadspositionering med målet att utnyttja digitaliseringen i den egna marknadsföringen.